Hverdagen i Ellepilen

Værdigrundlag

Vi har et værdigrundlag, som handler om, hvordan vi møder børnene i løbet af dagen:

• Vi møder børnene i øjenhøjde og anderkender deres forskelligheder og behov.
  • Vi anerkender børnenes følelser, rummer dem som voksne og giver plads til dem. Vi handler ud fra, hvor det enkelte barn befinder sig rent følelsesmæssigt.
  • Vi snakker med børnene i et roligt leje. Hvis der er behov for korrigering, sker det i en bestemt, men kærlig tone.
  • Vi viser børnene, hvordan man fungerer i et fælleskab, og stiller løbende større og større krav til det enkelte barn, når vi vurderer, at de er parate.

Dagens gang

Vi har en fast rytme for dagen, som børnene kan genkende og er trygge ved. Dagens gang og aktiviteter er planlagt med udgangspunkt i, hvornår børnene spiser og sover. Indimellem de tidspunkter laver vi aktiviteter og lege - ofte i små børnegrupper, så vi kan tilpasse aktiviteterne til det enkelte barns behov.

Morgen

Vi åbner hver dag klokken 6.45, og indtil 7.30 tilbyder vi morgenmad til de børn, som ikke har spist hjemmefra. I morgenstunden er vi samlet på tværs af stuerne i hver afdeling, og efterhånden som flere børn bliver afleveret, fordeler vi os ud på stuerne.

Om morgenen gør vi os umage for at hilse på alle børn og forældre. Vi sørger for at få relevante informationer om, hvordan barnet har sovet, og hvordan morgenen er gået derhjemme, hvis det kan have betydning for barnets dag her i Ellepilen.

Klokken 8.30 pakker udflytter børnene sammen for at tage med udflytterbussen, så hvis jeres barn går i udflytterbørnehaven, skal I aflevere senest på det tidspunkt.

Vi holder morgensamling på alle stuerne. Her siger vi rigtigt godmorgen til hinanden, snakker om forskellige emner, synger sange og leger måske en leg. Det giver en god fælles start på dagen at samles på den måde. Bagefter får vi lidt formiddagsmad.

Formiddag

Formiddagen går med pædagogiske aktiviteter. De foregår i mindre børnegrupper, så vi kan tilpasse grupperne og aktiviteterne til børnenes behov. Det gør også, at vi kan være ekstra nærværende over for børnene.

Vi arbejder med aktivitetsskemaer, så vi på forhånd har planlagt de aktiviteter, vi laver med børnene de forskellige dage og i de forskellige grupper. Aktivitetsskemaerne hænger i huset, så I som forældre kan følge med i, hvad jeres barn laver her hos os.

Frokost

Omkring klokken 10.30-11 spiser vi frokost. Vi spiser dejlig mad, som vores køkkenmedarbejdere laver til os, og under måltidet har vi stort fokus på at inddrage børnene og øve deres selvhjulpenhed - for eksempel ved at lade dem øse op på tallerkenerne og sende maden rundt til hinanden.

Efter frokost bliver børnene de børn, der skal sove, puttet til lur. De mindste børn sover i krybber udenfor, mens de større børn sover på madrasser på en af stuerne.

Eftermiddag

Efter frokost er børnehaven på legepladsen. Omkring klokken 14 er der eftermiddagsmad.

Resten af eftermiddagen går med leg og aktiviteter enten på stuerne eller på legepladsen - men generelt er vi meget udenfor.

Derudover går eftermiddagen med at hilse på forældre og videregive informationer om, hvordan barnets dag har været, når de bliver hentet - vi deler også glædeligt ud af guldkorn fra dagen, hvis barnet har oplevet eller gjort noget særligt eller nyt.

Klokken 16.45 lukker vi Ellepilen og siger på gensyn til de sidste børn.