Tavshedspligt og underretningspligt

Personalet i institutionen har tavshedspligt. Det vil sige, at ting, der omhandler det enkelte barn og dets familie, ikke diskuteres med andre forældre.

Det kan være vigtigt for os at kende nogle oplysninger om forhold i hjemmet for bedre at kunne forstå og håndtere vanskeligheder omkring et barn. Disse oplysninger bliver brugt under fortrolighed.

Hvis vi bedømmer, at vi ikke er professionelle nok til at behandle en sag omkring et barn og derfor må kontakte andre instanser, eksempelvis socialcentret, psykolog, sagsbehandler eller lignende, sker dette aldrig uden at I forældrene er gjort opmærksomme på dette.

Personalet i skoler og institutioner skal dog altid underrette Socialforvaltningen, hvis de får mistanke om, at et barn har været udsat for voldelige eller seksuelle overgreb. Personale i institutioner og skoler har en skærpet underretningspligt, hvilket betyder, at de har pligt til at reagere alene på baggrund af en mistanke om, at et barn har været udsat for overgreb.